ALGEMENE VERKOOPVOORWAARDEN
1. PREAMBULE EN JURIDISCHE INFORMATIE
1.1. DOLFIN NV (hierna “DOLFIN” genoemd) is een onderneming naar Belgisch recht die actief is op het gebied van de vervaardiging en verkoop van chocolade en suikergoed, waarvan de identificatiegegevens hieronder zijn vermeld:
Robert Schumanlaan 172
1401 Nijvel
BTW : BE 0437.332.220
Telefoon : + 32 (0)2 366 24 24
E-mail : info@dolfin.be
1.2.Deze algemene voorwaarden regelen de verkoop van Chocolade, zoals hieronder gedefinieerd, aan de klanten-verbruikers, die op de volgende manier plaatsvindt:
- hetzij via de website;
- hetzij via de marktplaats, waarvan de werking wordt geregeld door de algemene voorwaarden die toegankelijk zijn via de volgende link: https://www.carrefour.fr/conditions-generales-utilisation-marketplace
1.3. Deze algemene voorwaarden vormen samen met het Overzicht, de Validatie en de Bevestiging de overeenkomst die de partijen bindt, met dien verstande dat in geval van tegenstrijdigheid de Bevestiging voorrang heeft op de andere documenten. Er is geen enkele afwijking van deze algemene voorwaarden toegestaan, behoudens schriftelijk akkoord van DOLFIN. De niet-uitvoering van een in deze algemene voorwaarden vastgestelde clausule houdt niet in dat DOLFIN zich hier niet langer op kan beroepen.
1.4.
DOLFIN behoudt zich het recht voor op deze algemene voorwaarden op om het even welk moment te wijzigen. Deze wijzigingen zijn uitsluitend van toepassing op bestellingen van
Chocolade die nadien worden geplaatst en vanaf de aanvaarding ervan door de klant.
2. DEFINITIES
2.1. “Bevestiging“: de bevestiging van de bestelling van de klant door DOLFIN zoals beschreven in artikel 4.4.
2.2. “Leveringsdatum“: de aan de klant meegedeelde datum waarop de Chocolade zal worden geleverd of overhandigd aan de door de klant gemachtigde vervoerder (volgens de door de klant gekozen leveringswijze).
2.3. “Chocolade“: de chocolade, het suikergoed en meer algemeen alle door DOLFIN voor verkoop aangeboden Chocolade en diensten.
2.4.
“Marktplaats“: het onlineplatform dat toegankelijk is via de website www.carrefour.fr. opgesteld door de onderneming CARREFOUR DRIVE.
2.5. “Overzicht“: het overzicht van de bestelling zoals beschreven in artikel 4.2.
2.6. “Ontvangst“: de ontvangst van de Chocolade door of voor rekening van de klant, of de overhandiging van de Chocolade aan de door de klant gemachtigde vervoerder.
2.7. “Website“: de website www.dolfin.be
2.8. “Validatie“: de validatie van de bestelling door de klant zoals beschreven in artikel 4.3.
3. AANGEGEVEN PRIJZEN
3.1. Vanuit een streven naar volledige transparantie en rekening houdend met het feit dat de Website en Marktplaats zowel bestemd zijn voor zakelijke klanten als voor klanten-verbruikers, zijn de prijzen op de Website aangegeven in euro, excl. btw. In de op de Website aangegeven prijzen zijn de leveringskosten niet opgenomen.
3.2. DOLFIN behoudt zich het recht voor om de op de Website aangegeven prijzen op om het even welk moment te wijzigen. De Chocolade en de diensten worden steeds gefactureerd aan de tarieven die op het moment van de Validatie van toepassing zijn.
3.3. Vóór de validatie van bestelling wordt de klant op een duidelijke en begrijpelijke wijze geïnformeerd over de totaalprijs van de Chocolade, met inbegrip van de leveringskosten.
3.4. Elke bestelling die buiten België moet worden geleverd kan onderworpen zijn aan eventuele belastingen en douanerechten die worden opgelegd wanneer de bestelling de bestemming bereikt.
3.5. Deze douanerechten en eventuele belastingen die gepaard gaan met de levering van een artikel zijn volledig voor rekening van de Klant en vallen onder zijn verantwoordelijkheid. De Verkoper is niet verplicht om de toepasselijke belastingen en douanerechten na te gaan en de Klant hiervan op de hoogte te brengen. Om hiervan kennis te nemen, beveelt de Verkoper de Klant aan om inlichtingen in te winnen bij de bevoegde diensten in zijn land.
4. BESTELLINGEN
4.1. Er kunnen via internet 24/24 bestellingen voor Chocolade worden geplaatst, via de Website of via de Marktplaats.
4.2. Alvorens de bestelling te valideren, ontvangt de klant een overzicht van zijn bestelling (hierna het “Overzicht” genoemd). In het Overzicht zijn ten minste de bestelde Chocolade, het leveringsadres en de totaalprijs van de Chocolade met inbegrip van de leveringskosten opgenomen.
4.3.
Door te klikken om de bestelling op basis van het Overzicht te valideren, erkent de klant uitdrukkelijk dat de bestelling een verplichting tot betaling inhoudt en dat de bestelling definitief is (hierna de “Validatie” genoemd).
4.4. DOLFIN bevestigt de ontvangst van de bestelling, en bevestigt uiterlijk op de derde dag na de Validatie schriftelijk of zij de bestelling al dan niet aanvaardt (hierna de “Bevestiging” genoemd). De Bevestiging omvat ook de factuur voor betaling van de bestelling. Indien de beschikbare voorraden niet toelaten dat DOLFIN de bestelling bevestigt, dan brengt zij de klant hiervan per e-mail op de hoogte, of bij gebreke van een e-mailadres, telefonisch. De bestelling wordt dan automatisch geannuleerd, en indien de bankrekening van de klant is gedebiteerd, dan wordt de klant onmiddellijk en op dezelfde wijze terugbetaald.
4.5. Aangezien Chocolade een bederfelijk voedingsmiddel is, dat snel kan bederven of waarvan de houdbaarheid snel kan aflopen, heeft de klant-verbruiker niet het recht om af te zien van zijn bestelling overeenkomstig de in artikel VI.73.4° bedoelde uitzondering, ook niet indien de overeenkomst op afstand is gesloten (bijvoorbeeld via internet of per e-mail), of tijdens een markt, een beurs of een tentoonstelling.
5. BETALING
5.1. Er zijn twee betalingswijzen toegestaan:
5.1.1. Hetzij via een onlinebetalingsdienst, gevalideerd door de klant tijdens de Validatie; in dat geval wordt de rekening van de klant slechts gedebiteerd na het verzenden van de Bevestiging.
5.1.2. Hetzij via overschrijving op het bankrekeningnummer van DOLFIN dat is vermeld op de bij de Bevestiging gevoegde factuur.
5.2. Tenzij anders is overeengekomen, zijn onze facturen contant betaalbaar. Al onze facturen zijn verschuldigd aan onze maatschappelijke zetel.
5.3. DOLFIN behoudt zich het recht voor om de levering van de Chocolade op te schorten zolang de verkoopprijs niet volledig is voldaan.
5.4. Gezien de bederfelijke aard van de Chocolade, heeft DOLFIN indien de bestelling niet binnen 48 uur na de Bevestiging is betaald, het recht om de niet-betaling als een ernstige inbreuk te beschouwen die de ontbinding van de overeenkomst ten laste van de klant, van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling rechtvaardigt. DOLFIN kan van dit recht gebruikmaken door de klant schriftelijk, in kennis te stellen van de ontbinding van zijn overeenkomst. In dat geval:
5.4.1. is DOLFIN ontheven van haar verplichtingen jegens de klant en kan zij vrij beschikken over de door de klant bestelde Chocolade;
5.4.2.
is de klant aan DOLFIN een bijkomende schadevergoeding verschuldigd van
20% van de totaalprijs van de bestelde Chocolade met een minimum van 50 EUR, te vermeerderen met een rente van 1% per begonnen maand, te rekenen vanaf de door DOLFIN aan de klant gerichte kennisgeving van de ontbinding.
6. LEVERINGS- EN ONTVANGSTVOORWAARDEN
6.1. Tenzij uitdrukkelijk ander is overeengekomen, zijn de aangegeven leveringstermijnen slechts indicatief, zonder dat deze termijn evenwel een periode van 30 dagen mag overschrijden, te rekenen vanaf de bevestiging, en mits de klant aan zijn verplichtingen, met name de betaling van zijn bestelling, heeft voldaan. Onverminderd de in artikel 6.5. vastgestelde sancties, leidt een eventuele vertraging niet tot het recht om de Ontvangst te weigeren of een schadevergoeding te eisen.
6.2. Er worden twee leveringswijzen aangeboden aan de Klant:
6.2.1. Ofwel neemt DOLFIN de levering voor haar rekening. De Chocolade wordt geleverd op het in het Overzicht vermelde adres en de risico overdracht vindt plaats bij de Ontvangst;
6.2.2. Ofwel kiest de klant ervoor het vervoer zelf op zich te nemen, en komt hij zijn bestelling ophalen bij de exploitatiezetel. In dat geval geldt de overdracht van de Chocolade als Ontvangst en risico-overdracht aan de klant.
6.3. Wanneer de Chocolade klaar is voor verzending, brengt DOLFIN de klant per e-mail op de hoogte van de Leveringsdatum.
6.4. DOLFIN aanvaardt geen enkele verantwoordelijkheid voor vertraging van de levering of voor niet-levering in geval van overmacht of een gebeurtenis die buiten zijn controle valt en waardoor de uitvoering van de overeenkomst in zijn geheel of gedeeltelijk onmogelijk of duurder wordt, of door toedoen van derden, zoals de leveranciers van de partijen bij deze overeenkomst, de onderaannemers, de medewerkers en vertegenwoordigers, of indien de klant zijn verbintenissen niet naleeft. De volgende gebeurtenissen worden als overmacht beschouwd en ontheffen DOLFIN van zijn verplichting om te leveren: oorlog, opstand, brand, staking, ongevallen en de onmogelijkheid om bevoorraad te worden. Tot slot, gezien de eisen op het gebied van de houdbaarheid en om de kwaliteit van de Chocolade te waarborgen, kan DOLFIN genoodzaakt zijn de levering van de Chocolade op te schorten bij grote hitte wat eveneens wordt beschouwd als een situatie van overmacht. DOLFIN brengt de klant tijdig op de hoogte bij de hierboven vermelde gebeurtenissen.
6.5. Behalve in geval van overmacht, beschikt de klant in geval van een aan DOLFIN toe te schrijven laattijdige levering die de in artikel 6.1. vermelde termijn van 30 dagen voor verzending overschrijdt, en indien de levering nog steeds niet heeft plaatsgevonden binnen 15 dagen die volgen op de verzending van een ingebrekestelling door de klant, over het recht (evenwaardig aan het in artikel 5.4. vermelde recht ten voordele van DOLFIN) om de niet-levering als een ernstige inbreuk te beschouwen die de ontbinding van rechtswege van de overeenkomst ten laste van DOLFIN rechtvaardigt. De klant kan van dit recht gebruikmaken door DOLFIN schriftelijk in kennis te stellen van zijn besluit om de overeenkomst te beëindigen. In dat geval:
6.5.1. is de klant ontheven van zijn verplichtingen jegens DOLFIN, die zich ertoe verbindt om het totale bedrag van de bestelde Chocolade binnen 15 dagen na de kennisgeving terug te betalen.
6.5.2. DOLFIN is de klant een schadevergoeding verschuldigd ten belope van 20% van de totaalprijs van de bestelde Chocolade met een minimum van 50 EUR, te vermeerderen met een rente van 1% per begonnen maand, te rekenen vanaf de door de klant aan DOLFIN gerichte kennisgeving van de ontbinding.
7. AFWEZIGHEID VAN HET RECHT OP HERROEPING, TERUGZENDING EN KLACHT
7.1. Ter herinnering: de klant beschikt niet over een herroepingsrecht (zie art. 4.5.).
7.2. Derhalve en onverminderd artikel 8, wordt terugzending van de Chocolade uitsluitend aanvaard om redenen die verband houden met de kwaliteit. Wij vragen u in voorkomend geval een e-mail te sturen naar onze klantendienst op het e-mailadres info@dolfin.be met het verzoek om foto’s van de Chocolade en de verpakking bij te voegen. De retouraanvraag is slechts ontvankelijk indien deze binnen 5 werkdagen na het proeven van de Chocolade wordt verstuurd. Indien wordt vastgesteld dat het gebrek binnen het toepassingsgebied van de garantie van DOLFIN valt en DOLFIN niet heeft voldaan aan haar verplichtingen, dan voert zij op haar kosten een nieuwe levering uit van de Chocolade waarvoor een klacht werd ingediend.
8. OVEREENSTEMMING
8.1.
De verkochte Chocolade wordt geleverd overeenkomstig de beschrijving ervan in de Bevestiging. De klant-verbruiker geniet een wettelijke garantie van overeenstemming zoals bedoeld in artikel 1649 bis en volgende van het Burgerlijk Wetboek en de vrijwaring voor verborgen gebreken. DOLFIN herinnert eraan dat de wettelijke garantie van overeenstemming tot doel heeft de klant-verbruiker te vrijwaren tegen elke gebrek aan overeenstemming ten opzichte van de in de Bevestiging gegeven beschrijving.
8.2.
De klant is verplicht DOLFIN zo snel mogelijk op de hoogte te brengen van het bestaan van een eventueel gebrek aan overeenstemming, en uiterlijk binnen 5 werkdagen na de dag waarop hij de niet overeenstemming heeft vastgesteld of dit redelijkerwijs geacht werd dit te kunnen doen.
8.3. De garantie van de verkoper is uitgesloten wanneer de vastgestelde niet-overeenstemming het gevolg is van een fout bij de bewaring of meer algemeen, een fout begaan door de vervoerder, de klant of een persoon voor wie hij verantwoordelijk is.
9. BEWARING
De klant verbindt zich ertoe alle eisen inzake bewaring van de Chocolade die essentieel zijn voor het behoud van de kwaliteit van de Chocolade volgens de regels van de kunst na te leven. DILFIN brengt net name in herinnering dat de Chocolade beschut tegen warmte en op een droge plek aan een temperatuur tussen 10° en 18° moet worden bewaard. Bijgevolg wordt door DOLFIN geen enkele garantie geboden aan de klant indien blijkt dat een gebrek aan de Chocolade het gevolg is, zelfs indien slechts gedeeltelijk, van een fout bij de bewaring.
10. TOEPASSELIJKE WETGEVING EN BEVOEGDE RECHTBANKEN
De overeenkomsten waarop deze algemene voorwaarden van toepassing zijn worden uitsluitend geregeld door het Belgisch recht. Alleen de rechtbanken van het arrondissement Waals-Brabant (België) zijn bevoegd bij geschillen over de interpretatie of uitvoering ervan, behoudens het recht van DOLFIN als eiser van om de zaak voor een andere bevoegde rechtbank aanhangig te maken wegens de woonplaats van de klant.
11. BESCHERMING VAN DE PRIVACY
DOLFIN streeft ernaar de privacy van haar klanten te beschermen. DOLFIN stelt daarom alles in het werk om de vertrouwelijkheid van de verzamelde persoonsgegevens te beschermen en zowel de nationale wetgeving betreffende de verzameling en de verwerking van persoonsgegevens na te leven, als Europese Verordening nr. 2016/679, de
algemene verordening gegevensbescherming (AVG). In dit verband verbindt DOLFIN zich ertoe de persoonsgegevens van de klanten te verwerken overeenkomstig haar privacybeleid dat beschikbaar is op het volgende internetadres: https://www.dolfin.be/nl/gestion-de-la-vie-privee